weekend week 3 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Susanne Aalst - WaarBenJij.nu weekend week 3 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Susanne Aalst - WaarBenJij.nu

weekend week 3

Blijf op de hoogte en volg Susanne

04 Maart 2014 | Ghana, Accra

hallo,
hoewel jullie carnaval hebben gevierd heb ik me prima vermaakt in Ghana
28-02-2014 dag 20 vrijdag
Vandaag zijn we naar een zwembad in HO geweest.
Het zwembad lag bij resort alleen waren er geen gasten. We hadden het zwembad voor ons alleen.
Het hotel stond op een berg waardoor je vanuit het zwembad over heel HO kon uitkijken.
We hebben ons hier heel de dag vermaakt. Alleen je moet wel zorgen dat je op tijd eten besteld, het kan namelijk zomaar 2 uur duren voor dat je het opgediend krijgt.
We reden in het donker naar huis. Ook dit is weer een hele ervaring. Ze kennen hier geen lantarenpalen. Ook zijn niet alle wegen verhard. Dus voor de chauffeur kunst om alle kuilen te ontwijken.
Het hele dorp leeft op straat dus ook in de avond. Het grappige is dat je de Ghaneze minder amper ziet in het donker.

01-03-2014 dag 21 zaterdag
Vandaag was het een rare dag.
We gingen naar een dorp ve ag bome. Daar was een jaar geleden een chief overleden. Pas sinds kort hadden ze een nieuwe chief. Alle overleden mensen die in de tussentijd dat er geen chief was waren begraven werden nu herdacht. Want officieel is een chief bij elke begrafenis noodzakelijk dat is een traditie waar hier veel waarde aan gehecht wordt. We gingen daar met z’n allen heen. We werden openlijk ontvangen door iedereen. We namen plaats op een stoel. Er klonken overal hard geklap. Vergelijkbaar met carbiet schieten. Waar dat vandaan kwam weet ik nog steeds niet. Er liepen ook mensen rond met een jacht geweer.
Op een gegeven moment klonk er een trommel geluid en er kwam een groep mensen aan. Sommige wit geschminkt en andere weer niet. Ze begonnen te zingen en muziek te maken.
Toen ze bij een huisje waren bleven ze staan. Een van de mannen maakte een cirkel in het zand. Daarna ging daar een Ghanees die wit geschminkt was instaan, iemand anders gooide een soort water op de grond.
Daarna ging die Ghanees die wit geschminkt was dansen met een mes.
Een stukje verderop waren een groep vrouwen helemaal in het rood gekleed, zij liepen met een foto van hun overledene vast en begonnen ook muziek te maken en liepen heen en weer.
Daarna werd ons verteld dat ze een geit gingen slachten en toen zijn we maar gegaan.
Het was een indrukwekkende dag. Maar ik hoef niet te zien hoe ze een geit slachtten.

02-03-2014 dag 22 zondag
Vandaag de hoogste berg in Ghana beklommen de afadjato. Het is letterlijk bergbeklimmen.
Je had soms gewoon je handen nodig om naar boven te komen.
Het was een zware wandeling, omdat het op sommige stukken schuin omhoog liep. Natuurlijk speelde de warmte ook een rol. Soms vroeg ik me ook af of het wel een pad was. Want dat was moeilijk te zien.
Ik had het idee dat als ik dronk het er meteen weer uitkwam zo hard zweette ik.
Na 1 uur klimmen waren we boven. Je keek dan tegen een andere grotere berg aan. Maar die stond in Togo.
Helaas was er erge mist en we konden daarom niet zo heel ver weg kijken, maar het was wel de moeite waard.
Toen naar beneden, je moest jezelf goed tegen houden om zo te zorgen dat je niet naar beneden viel. Mieke was wel gevallen en het duurde even voordat ze stil lag. Maar op een paar schaafwonden na had ze veder gelukkig niks. Daarna zijn we nog even doorgelopen en kwamen bij een waterval uit. Deze was niet zo mooi als de vorige want je kon niet onder de waterval staan. En het water was ijs koud.
Dit was het eerste keer dat ik de koud heb gehad in Ghana.

• 04 Maart 2014 - 22:05

Hilde Versmissen:

Leuk Susanne!
    Fijn dat het goed gaat!
    Ruud heeft me af en toe bijgepraat, heb je al meer werk te doen in het ziekenhuis? :)

Succes nog!

• 04 Maart 2014 - 22:09

Brigitte Snoek:

Hoi Susanne,
    wat maken jullie wat mee, en dan die begrafenis, heel speciaal.
    Heerlijk dat jullie dat zwembad alleen hadden.
    Maak er wat moois van en pas goed op elkaar.
    Enjoyyyyyy Groetjes Brigitte

• 05 Maart 2014 - 13:26

Antonet:

Hey Susanne, Ik heb vandaag pas je foto's ontdekt, er zitten mooie plaatjes tussen zeg! Het geeft weer een beter beeld van hoe het daar is.Had je geen spierpijn na die beklimming? Hopelijk heb je weer een paar goede stagedagen gehad want daar zal je toch ook je voldoening uit moeten halen.Pas goed op jezelf, geniet van de mooie momenten en blijf die vooral delen. Jammer genoeg kan je niet vertellen hoe je een geit moet slachten...Groeten Antonet

• 05 Maart 2014 - 19:49

Irma:

Hoi Susanne

Graag lees ik je reisverslagen, het lijkt wel of we er dan
    ook een beetje bij zijn.

Het is mooi om te lezen over de cultuur en natuur van Ghana.
    en hopelijk krijg je het wat drukker op je stage.

Maak er wat moois van en pas goed op elkaar.

Groeten
    Tante Irma