week 8 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Susanne Aalst - WaarBenJij.nu week 8 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Susanne Aalst - WaarBenJij.nu

week 8

Blijf op de hoogte en volg Susanne

11 April 2014 | Ghana, Accra

hallo,
ik had weer internet en stroom. het was weer een leuke week
Maandag 31-03-2014 dag 49
Stage op surgical ward
Hier word alle wondzorg gedaan. Dit gaat er heel anders aan toen als in Nederland.
Ze gebruiken hier alcohol om de wonden schoon te maken. Er lag een jonge man op de afdeling die was gevallen met de motor. Hier werd alles eerst schoongemaakt met alcohol of spiritus en daarna de diepe wonden werd er soort jodium opgedaan en afgedekt met een watje en daarover soort tape.
Daarna gingen we mee helpen verzorgen bij een mevrouw die zwaar ondervoed was.
Het regende vandaag even heel hard. En zelf in het ziekenhuis lekte het.
Het water kwam via de muren naar beneden.
Toen we thuis waren kwam laat op de middag en man met een klein boskatje naar ons toe.
Hij vroeg of we hem wilde overkopen. Want hij had de moeder dood geschoten en nu wist hij niet zo goed wat hij met de baby moest doen. Hoewel die super schattig was. Hebben we hem niet gehouden omdat we er niet voor kunnen zorgen.

Dinsdag 01-04-2014 dag 50
Vandaag nog een dag op de surgical ward.
Omdat de wondzorg om de dag wordt gedaan bij elke wond. Gingen we vandaag de andere wonden verzorgen.
We begonnen bij een wat oudere mevrouw waarbij haar been helemaal in het verband zat. Heel haar onder been zat vol met wondjes. De zusters konden me niet vertellen hoe het was gekomen.
Het verband zat er nu al anderhalve dag op en onder het verband hadden ze een soort jodium gedaan.
Ze maakte eerste het verband nat en daarna beetje bij beetje trokken ze het los. Toen het verband er af was. Begon de wond weer te bloeden omdat het helemaal open was getrokken. Ze maakten het schoon met alcohol. En daarna deden ze verband door midden knippen en daar jodium op en dan op de wond leggen en daarna afdekken met schoon verband. Dit lieten ze weer dagen zitten. Ik zei dat we in Nederland normaal zo’n soort wond 2a 3 keer per dag verschoonden zodat het verband niet in de wond kan hechten. Hierop gaf de zuster het antwoord dat als ze vaker dan 1 keer in de 2 dagen de wonden zouden verzorgen het te duur zou worden voor de patiënt.
Daarna kwam iemand binnen die had zijn kaak uit de kom. Deze werd door de arts terug gezet.
Hij kreeg wel eerst spierverslapper en pijnstillers. Maar toch zag het er nog erg pijnlijk uit.
Toen we thuis aankwamen kwam er weer iemand anders naar mij toe. En vroeg of ik medicijnen wilde kopen van hem. Hij had een prijzenlijst bij. Ik zei dat we dat we er niet geïnteresseerd waren. Hij draaide zich en liep weg. S ’avond kregen we van een leraar uit het dorp eten. Het was fufu of banku, echt Ghanees eten.

Woensdag 02-04-2014 51
Dovenschool
Vandaag had ik weer een dagje op de dovenschool.
De meeste kinderen komen alleen om even aandacht te krijgen naar mijn idee. Want ze komen vaak met oude wondjes die al bijna dicht zijn. En als je ze dan een aai over ze bol geeft is het meestal al lang goed.
Maar soms komen er ook wonden die erg ontstoken zijn en vraag ik me ook af hoe ze aan de wonden komen. Hoewel ik al een aantal woorden in gebaren taal kan. Blijft de commucatie toch wel moeilijk.
We gebruiken een schriftje en als we dan iets willen vragen schrijven we het in het Engels op. De meeste kinderen kunnen wel Engels lezen en als ze het lezen doen ze automatische de gebaren er bij.
Maar de meeste kinderen kunnen niet zo goed Engels schrijven. Meestal lukt het wel.

Donderdag 03-04-2014 dag 52
Vandaag heb ik weer een keer mijn was gedaan.
Ik moet zeggen dat ik hier me slaapkamer vaker opruim dan thuis. Omdat ik mijn slaapkamer deel. En er is niet zo veel ruimte om troep te maken.
Veder heb ik vandaag nog niet zo veel op mijn planning staan. Maar hier weet je nooit wat er zomaar gebeurd.

Vrijdag 04-04-2014 dag 53
Maranatha
Dit weekend gingen we naar maranatha toe.Dat houdt in zon, zee en strand.
We waren al vroeg vertrokken omdat we de vorige keer er 5 uur over hadden gereden en niet in het donker aan wilden komen. Onderweg moesten we stoppen van de politie. Die vroegen waar we heen wilde gaan en naar ons paspoort. Maar aangezien die nog bij de ambassade lagen konden we die niet laten zien.
Dit was even een gedoe maar we konden weer verder rijden. Allern nu duurde de rit maar 3 uur i.p.v. 5 uur wat die de vorige keer duurde. Vraag me niet hoe het komt. Maar we waren er nu erg vroeg.
We bestellen eerst het avondeten en ook meteen het ontbijt voor de volgende dag. Zodat we nu niet vijf en een half uur hoeven te wachten.
Alleen nu kwam ons eten 1 uur te vroeg. Maar dat is niet zo erg. Op maranatha waren ook een groep uit België.
Die werkten vast in Ghana. Ik noemde ze zand op spuiters. Want ik weet niet meer hoe het heet wat ze doen. Ze halen zand uit de zee. En leggen het op het strand terug. Zodat er meer strand komt.

Zaterdag 05-04-2014 dag 54
Ik werd wakker gemaakt door een van de huisgenotes want het ontbijt stond al klaar. Wel een half uur te vroeg maar dat vind ik niet zo erg. Daarna heb ik op een waterscooter gezeten. Dat was echt super vet om te doen. Ik had eerst zelf gereden en daarna achterop. Wat wel jammer was is dat de kilometer teller kapot was. Zo kon ik niet zien hoe hard ik ging. Daarna hadden we nog een boottocht van 3 uur gedaan. We kwamen langs privé eilanden. Maar ook eilanden waar nog groepen mensen wonden. Die waren erg arm.
S ’avonds werd er Afrikaanse dansgroep uitgenodigd die muziek maakten en dansten. En werd het kampvuur aan gestoken. Toen de Afrikaanse dans groep klaar waren kwam er een soort dj en werd er gedanst tot in het laten uurtjes.

Zondag 06-04-2014 dag 55
En weer naar huis.
Vandaag gingen we weer terug naar huis.
Onderweg hadden we nog gegeten bij een hotel. Hier hadden ze burgers en friet. Dit smaakte goed.
Daarna gingen we via een andere weg naar huis. Normaal gingen we over een brug. Maar nu gingen we met een soort veerboot. We stonden te wachten totdat we de boot op mochten en langs de weg kon je veel kopen.
We hadden brood gekocht. En Michael ( onze taxi chauffeur) voelde aan het brood en gaf het terug. En de mevrouw haalde een andere voor ons. Michael zei dat het brood van gisteren was. Maar ik voelde geen verschil.

  • 11 April 2014 - 22:13

    Brigitte Snoek:

    Ha Suus,
    Wat een gezellig verhaal weer, fijn dat stage nu goed bevalt.
    Wanneer gaan jullie rondtrekken?
    De tijd vliegt voorbij, dus enjoyyyy
    Goetjes Brigitte

  • 12 April 2014 - 20:57

    Saskia:

    Super leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Het is zo'n andere wereld. Hoop dat je een leuke verjaardag gehad hebt. Alsnog gefeliciteerd !

  • 17 April 2014 - 18:04

    Antonet:

    Hey Susanne,
    Fijn om te lezen dat het je zo goed bevalt. Gelukkig is de storm over het ebola-virus weer geluwd, dat vond ik wel eng om te horen toch zeker toen er sprake was van een meisje met mogelijk ebola in Ghana. Je zal er maar wonen en niet weg kunnen. Regelmatig als ik je verhalen lees voel ik me gelukkig dat wij in een land leven waar de gezondheidzorg goed geregeld is. En dan soms toch nog blijven mopperen....
    Al deze ervaringen zullen je kijk op het leven wel veranderen. Geniet ervan, voor je het weet is het al weer juni!
    Houdoe, de groeten van Antonet en ons allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Hallo, 9 februari vertrek ik voor 4 maanden naar Ghana om daar stage te gaan lopen in het ziekenhuis.

Actief sinds 20 Jan. 2014
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 9851

Voorgaande reizen:

09 Februari 2014 - 07 Juni 2014

stage ghana

Landen bezocht: