week 11 een supper leuke week - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Susanne Aalst - WaarBenJij.nu week 11 een supper leuke week - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Susanne Aalst - WaarBenJij.nu

week 11 een supper leuke week

Blijf op de hoogte en volg Susanne

12 Mei 2014 | Ghana, Golokuati

21-04-2014 dag 71 maandag lange rit en Kakum( touwbruggen )
Om 3.00 uur s’ochtend ging de wekker al. We gingen 6 dagen weg van Golokauti.
Rond 4 uur zou Michael ons ophalen. Zelfs in Ghana kenen ze het Brabants kwartiertje. Want Michael kwam maar een kwartier te laat. Niemand wist eigenlijk hoever het rijden was. Maar we wiste wel dat het ver zou zijn. Na 5 minuten rijden kwamen we er achter dat we Bradt ons reisboek vergeten waren. Dus weer omgekeerd. Een goed begin zou je zeggen.
Omdat het 2 paasdag is en het druk zou zijn bij Ferry (de veerpont) besloot Michael een andere route te pakken en hij wilde over een brug gaan. Daarvoor moesten we wel omrijden.
Eenmaal aangekomen bij de brug was de politie het er niet mee eens dat wij over de brug wilde. Vraag me niet waarom maar Michael heeft meer dan een half uur staan praten met de politie en we mochten er echt niet over. Dus we moesten weer een stukje terug rijden en als nog over de Ferry (veerpont) te gaan.
Eenmaal aangekomen bij de veerpont was het inderdaad heel erg druk. Michael parkeerde zijn auto langs de kant van de weg. Niemand wist waarom. Na ongeveer 5 minuten kwam hij terug. En reden we richting het einde van de rij. Maar daar leek geen einde aan te komen. Toen we aan de einde van de rij waren keerde we weer om. En reden we de rij weer voorbij. Totdat iemand ruimte voor ons vrij had gehouden en daar konden we voor gaan. Vlak bij de veerpont staan er allemaal vrouwen die etenswaren op hun hoofd tillen. Zo heb ik mijn ontbijt bij elkaar gesprokkeld.
Rond 14.00 uur waren we eindelijk aan bij onze eerste bestemming Kakum.
Hier hebben ze boven het tropisch oerwoud touwbruggen gemaakt.
We wilden gaan betalen maar we moesten van de mevrouw achter de balie een half uur wachten voordat we konden betalen. Omdat het 2 de paasdag was, was het hier ook natuurlijk druk. ( dit waren we even vergeten )
Maar op de touwbruggen viel de drukte wel mee. Je had er super mooi uitzicht.
Jammer genoeg duurde het maar een half uur en konden we weer veder rijden naar onze andere bestemming. Dit is Busua Beach, het mooiste strand van Ghana.
Na een paar uur rijden waren we aangekomen in Busua Beach. Het was er heel erg druk op straat. Ik denk dat er een feest was afgelopen en dat iedereen naar huis wilde. Er hing een gespannen sfeer. Er werd zelfs gevochten op straat. Iedereen was ladderzat. De kleren die sommige Ghaneze aan hadden zagen er erg sletterig uit. Politie en de militairen probeerde het verkeer te regelen maar iedereen liepen en reed met auto’s door elkaar heen. Dit waren we niet gewend van Ghana
Eenmaal in onze resort aangekomen wilde we eten gaan bestellen. Maar helaas was de keuken al dicht. Het was toen ongeveer 20.00 uur. Gelukkig vonden we snel een etenstentje langs de weg en hebben we daar wat gegeten. Daarna was er nog een klein bescheiden kampvuurtje. Maar de bar was al wel dicht. We hebben nog even wat gezellig gepraat op rond om het kampvuur en daarna naar bed gegaan.

22-04-2014 dag 72 dinsdag zon, zee strand
Toen ik wakker was had ik meteen me bikini aangetrokken en ben ik in de zee gedoken.
Er waren ontzettend leuke golven. Zo groot heb ik ze nog nooit gezien. Verder heb ik die dag niet zo veel gedaan als lekker bruin geworden en in de zee gezwommen.

23-04-2014 dag 73 woensdag cape coast
Vandaag gingen we weer verder richting cape coast.
Maar we gingen eerst ontbijten bij Daniel de pancakeman. Zo noemde hij zich zelf en had tegen ons gezegd dat we absoluut bij hem moeste komen eten. Toen we onze eten hadden besteld zagen we iemand snel weglopen.
Even later kwam die terug met een tas vol boodschappen.
Dus verser kan niet. Dat bleek ook wel aan orangejuices. Je kreeg het in een plastic hergebruikte flesje.
Waarin onderaan een laagje zand zat. Smakelijk!
Na dat we het ontbijt ophadden gingen we weer veder.
Eenmaal aangekomen in cape coast hadden we Oasis Beach Resort snel gevonden. Hier hadden we een huisje gereserveerd voor 10 personen. Zodat we met ze allen bij elkaar konden gaan slapen. Snel bedden opgemaakt en we gingen souvenirtjes kopen. Nadat ik wat cedi’s lichter en souvenirtjes rijker was, gingen we terug naar onze resort. Daar wilde we ons avondeten bestellen. Er stond een mixed grill op. Ik had wel een keer zin in vlees. Er zat kebab, kofte, garlic bread, steak, chicken wings en veggies op. Nadat ik dat besteld had kwam de ober na een half uur terug met de mededeling dat de garlic bread en chicken wings op waren. Maar dan zouden we er extra kebab bij krijgen. Nou is ook goed dacht ik. Tot dat de ober na 5 minuten weer terug kwam met de mededeling dat de steak ook opwas. Nou bleef er niet zo veel van de mixed grill over. Dus had ik uiteindelijk maar gekozen voor een pizza.
Daarna hadden we nog even gezellig bij het strand wat gedronken en wilde ik samen met nog een paar andere naar bed gaan. Nou dat klinkt heel makkelijk maar ik sliep boven in een stapelbed dat niet heel stevig was. Toen ik er opwilde klimmen hing heel het bed scheef. Toen ik eenmaal in bed lag en me wilde omdraaien had ik echt het idee dat heel het bed mee ging. Dus dat was stilliggen die nacht.

24-04-2014 dag 74 donderdag Fort Elmina
Vandaag staat fort Elmina op de planning. Dit is een slavenfort die vroeger van de Nederlanders is geweest. En het is ook het grootste slavenfort van west Afrika. Hier gingen we rond 9.00 uur heen. We zagen Elmina al van een afstand staan. Het was namelijk heel groot en stond boven op een berg aan de zee.
Vlak voor het fort werd aan 3 reisgenootjes hen naam gevraagd en waar ze vandaan kwamen. Je zou denken dat het interesse tonen was, maar dat was het niet. Toen we terug kwamen uit het fort stonden ze klaar met een schelp met hun naam en de datum van vandaag erop.
In Elmina kregen we een rondleiding. We begonnen eerst in een museum. Dat vond ik niet zo interessant.
Na een kwartier werden we daar opgehaald en kregen we een rondleiding.
Het was erg indrukwekkend hoe wij een zo’n 400 jaar geleden om gingen met zwarte mensen.
Ook vond ik het ook niet zo leuk om te zeggen dat we van Nederland afkwamen toen de gids dat vroeg.
De rondleiding duurde ongeveer 1 à anderhalf uur. Daarna zijn we nog naar een ander fort gegaan en hebben we daar ook een rondleiding gedaan. Daarna wilde we nog naar een Nederlands begraafplaats gaan.
Maar toen we daar aankwamen was die dicht en was het onkruid zo hoog als je knieën gegroeid.
We besloten om terug te gaan naar het resort en dan te kijken wat we allemaal nog gingen doen.
Maar onderweg kwam er rook uit het stuur. En zijn we door gereden naar een auto garage.
Nou dat duurde een eeuwigheid (2,5 uur) voor dat ze het gemaakt hadden. En we reden weer verder.
Maar de teller van de snelheid deed het niet meer en Michael wilde eigenlijk omkeren allen we vroegen of hij eerst ons afwilde zetten aangezien we al in de goede straat waren en we geen zin meer hadden om te wachten. Dit was gelukkig geen enkel probleem. Bij het avond eten hadden ze weer niks voor de mixed grill. Dus het werd weer pizza.

25-04-2014 dag 75 vrijdag koningsnacht
Vandaag gingen we weer richting Accra. Er is hier in de avond een koningsfeest voor alle Nederlanders die in Ghana zitten. Het was wel 25 euro entree of omgerekend 90 cedi. Dan klinkt dat veel. Maar goed altijd leuk een Hollands feest in een ander land.
We hadden van te voren een hotel geboekt. Maar toen we daar aan kwamen waren de goedkopere kamers op. Er waren alleen kamers over met een extra groot 2 persoonsbed en die waren duurder. Dus we besloten om met ze 3’en in een extra groot bed te gaan slapen. Maar dat mocht niet. En de eigenaar begon allemaal moeilijk te doen. Dus wij besloten om een ander hotel te gaan zoeken omdat het anders wel heel duur zou worden. Nou dit viel niet mee. Veel hotels zaten vol. Maar toen we bij het 5e hotel aankwamen hadden we eindelijk een slaapplek. We zijn nog even snel ergens gaan eten en we gingen ons opfrissen voor het feest van vanavond. Opfrissen ging best moeizaam aangezien we geen stromend water hadden. Maar goed dat zijn we wel gewend. Eenmaal op het feest werden we ontvangen door een oranje likeur en door een broodje met rookworst. Daarna hadden ze ook friet, frikadellen, kroketten en loempia’s. En ombeperkt bier, wijn en fris.
We hadden ons prima vermaakt tot dat de DJ rond 1.00 uur geen zin meer had. En slechte muziek begon te draaien. We besloten om met degene die nog over waren en die ook via Ghanagangers hier zitten om in Accra opstap te gaan. We belde Michael op en we gingen denk met ze 20e mee. We moeste 10 cedi entree betalen en daarna gingen we verder feesten.

26-04-2014 dag 76 Elise en Ruud ophalen
Vandaag zouden we eerst naar de art market gaan en daarna naar de shopping mall in Accra.
Maar het ging iets anders dan gepland. 2 reisgenootjes waren erg ziek en hadden last van diarree.
En aangezien ze nog 5 uur in de auto moesten zitten om terug te gaan naar Golokuati gingen we niet naar de art market. En wel naar de shopping mall omdat ze daar wel een wc hebben.
Daar nog wat eten gekocht en toen we gingen richting het vliegveld. Hier stapte ik uit om te wachten op Ruud en Elise. Ik schrok me rot toen de aankomsttijd van de vlucht van Ruud en Elise er niet tussen stond. Even contact opgenomen met ons mama om zeker te zijn dat ze vandaag wel landen. En dat was ook gelukkig . En na een tijdje stond hun vliegtijd ook op het bord. Ze landen rond 20.00 uur. Ik stond klaar om hun op te wachten. Maar dat duurde en dat duurde voor dat ik hun zag. Pas rond 21.30uur hadden ze eindelijk hun koffers en zag ik ze  Dat maakte het lange wachten weer helemaal goed.

• 13 Mei 2014 - 14:09

Mama:

Hè meisje, weer een leuk verslag! Nog even en dan staan wij bij jou op de stoep. Superspannend! Xx

• 13 Mei 2014 - 15:50

Brigitte:

ha Suus,
    Geweldig leuk verhaal weer.
    Enjoyyyyyyy de laatste weken, de tijd vliegt nu voorbij.
    Ben heel benieuwd straks naar alle verhalen.
    Groetjes Brigitte