stage dag 1 en2 - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Susanne Aalst - WaarBenJij.nu stage dag 1 en2 - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Susanne Aalst - WaarBenJij.nu

stage dag 1 en2

Blijf op de hoogte en volg Susanne

18 Februari 2014 | Nederland, Nederland

Maandag 17-02-2014 dag 9
Leuk om jullie reacties te lezen.
Vandaag heb ik mijn eerste stage dag gehad. Samen met Mieke die ook bij mij in het huisje woont. We hebben de zelfde stage plek. Mijn eerste stage dag was erg indrukwekkend.
De eerste stage dag:
‘S ochtends vroeg een ontbijt en met gebrek aan variatie kwam iemand op het idee om tomatenpuree om het brood te doen. Dit is best lekker.
In de taxi zagen we een lijk wagen met sirenes. Dit was heel raar.
Dit was bedoeld als ambulance omdat ze in het ziekenhuis geen ambulance hebben en zo toch mensen liggend kunnen vervoeren. Ook hebben we voor stage onze uniformen opgehaald.
7.30 uur waren in het ziekenhuis daar. We moesten even wachten tot dat we werden opgehaald door een dokter. We kregen een rondleiding in het ziekenhuis. Het is een klein ziekenhuis met maar 39 bedden. Maar wel vol met mensen, er mensen zaten ook buiten te wachten op de dokter.
Daarna gingen we naar de afdeling verloskunde daar mochten we onze eerste stage dag mee lopen.
Daar zat ik dan te wachten tot dat de arts kwam en daar kon ik een rondje mee lopen. Iedereen zat al te wachten op de arts. Hij kwam pas rond 9.30 uur. Daar hebben de artsenvisite mee meegelopen. Wat me echt opviel was dat de dokter niet echt goed naar de cliënten keek maar meer in de overdracht map aan het lezen was, deze was erg onoverzichtelijk.
Daarna hebben we meegekeken bij een paar patiënten die op controle kwamen bij de arts. hierna moesten we weer wachten. Later werden we erbij geroepen omdat iemand ging bevallen. Ze stond er helemaal alleen voor tijdens de bevalling, er was geen familie of zo bij. De verloskundige deed de bevalling ook in haar eentje. Ik keek alleen mee. Toen het hoofdje kwam schrok ik heel erg. Het kindje zag er blauw uit. De navelstreng zat namelijk om haar nekje. Die werd snel doorgeknipt en daarna haalde de verloskundige de rest van het lichaam eruit. De verloskundige maakte eerst het mondje en neus schoon en daarna pakte ze de baby bij een been en hield het op ze kop en sloeg er een paar keer tegen tot dat de baby begon te huilen. Daarna werd de baby gewogen. De gehele bevalling duurde maar een half uurtje. Het was erg vies om te zien dat er overal bloed lag en dat dit werd schoongemaakt met een nat gemaakt maandverband. Er hing geen gordijn voor het raam en je kon dus zo naar binnen kijken. Ook aan hygiëne was een groot gebrek. De moeder kreeg een katheter maar die lag in een bak met water. In dat water had de verloskundige al 2 keer haar schaar schoongemaakt met een handschoen die onder de ontlasting zat. Zonder iets schoon te maken over schone handschoenen bracht ze de katheter in. Zo ik heb voldoende meegemaakt me eerste stage dag.
Morgen ga ik op de vrouwen afdeling meelopen. Ik ben benieuwd hoe het daar zal zijn.
























18-02-2014 dag 10
Vandaag me 2 stagedag
Wij (Mieke en ik) hoefde pas om 8.00 uur te beginnen. Maar omdat de rest om 7.30 uur moest beginnen waren we mooi op tijd bij het ziekenhuis. We hebben een andere kleur uniform dan de rest. Zodat ze weten dat we komen stage lopen. Hierover kreeg ik veel complimentjes. Ze wilde het nu al hebben voor als ik weg ging.
Ook vonden ze mijn haren mooi.
We liepen eerst mee met de artsenvisite met 2 verpleegkundigen en nog 6 andere leerlingen. De andere leerlingen vonden mij interessanter dan de patiënten. Ze vroegen me van alles. Het was een fijn gevoel dat ze zo geïnteresseerd in ons waren. Ze wilde een paar woordjes Nederlands van ons leren. We hebben de geleerd hoe je ‘hoe gaat het?’ in het Nederlands moet zeggen. Het is voor een Ghanees best moeilijk om dit uit te spreken.
Het viel me op dat de helft van de patiënten malaria had. In het ziekenhuis hingen er alleen op de kinderafdeling klamboes.
Rond 10.00 uur waren we klaar met de artsenvisite. Hierna was het erg rustig, tussen 10.00 uur en 13.00 uur waren er maar 5 patiënten en die moesten allemaal aan het infuus. Hier heb ik mee meegekeken. En verder heb ik tot 13.00 uur niks kunnen doen. Daarna kwam de hoofdzuster langs om te zeggen dat er om 13.00uur een operatie gepland stond. Ze vroeg of we hier mee mee wilde kijken. Dit wilde ik heel graag. Het bleek om een keizersnede te gaan. Wij hebben toen gewacht tot de operatie zou beginnen. Om 14.30 uur zaten wij nog steeds te wachten. Ze zeiden dat de operatie bijna ging beginnen. Om 15.00 uur werden wij naar binnen geroepen. We moesten een schort, operatiemuts en een mondkampje op doen. Ook moesten we onze schoenen uit doen en teenslippers aandoen. Dit vond ik echt vieze gedachte dus ik hield mijn sokken aan. We gingen op naar de operatiekamer. De patiënt lag al op bed. Iedereen liep de operatiekamer in en uit. Er werd een steriel veld gemaakt. Maar daar legde ze dan weer onsteriele spullen op. Alles lag klaar om te beginnen.
Maar toen de arts haar dossier nog een keer ging nakijken vond die dat het ijzergehalte in het bloed te laag was. Dus moest er bloed bij komen. Maar die moest van een ander ziekenhuis afkomen dus uiteindelijke begon de operatie pas rond 16.00 uur. Het was erg indrukwekkend om mee te mogen maken. Het is echt waar dat donkere mensen blank worden geboren! Na de keizersnede werd de vrouw ook gesteriliseerd omdat ze al 7 kinderen had gehad.
Na de operatie werden we thuisgebracht. We worden altijd thuisgebracht door de taxi van het ziekenhuis.


Met mij gaat het verder goed. Ik heb het goed naar mijn zin hier en met de mede huisgenoten gaat het ook goed.
Het is hier gemiddeld 32 graden. Ik heb ook (nog) nergens last van 

Groetjes van uit Ghana

  • 18 Februari 2014 - 22:22

    Yvanka:

    Zo suus je hebt heel wat meegemaakt op je eerste twee dagen! Maar wel super gaaf om mee te maken denk ik!
    Heel veel succes en plezier daar en we lezen het wel weer!

    Groetjes Yvanka

  • 18 Februari 2014 - 22:37

    Brigitte Snoek:

    Hoi Susanne en Mieke,
    Wauw wat maken jullie veel mee in 2 dagen.
    Tja en die hygiene, ja daar valt wat over te zeggen natuurlijk, zijn wij hier niet gewend.
    Maar vaak kunnen de patienten er daar wel tegen.
    Meisjes enjoyyyyy en bij de volgende bevalling kijk jeer al weer een beetje anders tegen aan.
    Have Fun
    Groetjes Brigitte

  • 18 Februari 2014 - 22:40

    Anouk Lueb:

    Hee meid,

    Hefig meid. Het is wel heek bijzonder om dit mee te maken. Ik denk dst je er wel veel van leerd. We volgen je op de voet. Succes en veel plezier daar meid.
    Xxx ons

  • 19 Februari 2014 - 19:45

    Antonet:

    Ha die Suus, tjeetje wat een ervaringen zeg! Lig je er 's nachts niet van te dromen? Je zal je energie hard nodig hebben met al die indrukken.Goed dat je samen met Mieke in hetzelfde ziekenhuis werkt, dat maakt het fijner om na te praten.Jullie handen zullen wel jeuken bij het zien van al dat werk.Het lijkt me moeilijk om nog niet zoveel te kunnen doen, maar als ik het zo lees ben je aardig aan het oefenen in geduld hebben.
    Blijf lachen, houdoe! groeten van Antonet en de rest

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Hallo, 9 februari vertrek ik voor 4 maanden naar Ghana om daar stage te gaan lopen in het ziekenhuis.

Actief sinds 20 Jan. 2014
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 9870

Voorgaande reizen:

09 Februari 2014 - 07 Juni 2014

stage ghana

Landen bezocht: