week4 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Susanne Aalst - WaarBenJij.nu week4 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Susanne Aalst - WaarBenJij.nu

week4

Blijf op de hoogte en volg Susanne

06 Maart 2014 | Ghana, Accra

niet zo spannende stage dag maar Onafhankelijkheidsdag moet je een keer mee maken in Ghana echt in een woord wow
03-03-2014 dag 23 maandag
Stage
Vandaag had ik weer stage. Ik was benieuwd of we nu wel iets konden doen. Maar na 1 uur op een stoel gezeten te hebben gaf ik de moed op. Er lagen maar 9 mensen in heel het ziekenhuis. En er lagen gewoon 3 zusters te slapen. Dus dan kan je ook niet veel doen. Wel heb ik meegekeken met de wondzorg. Bij een mevrouw was de baby in de eierstok gaan groeien dus die hadden ze geopereerd. Ik ging mee kijken met de wondzorg die gedaan werd door de hoofdzuster. De wondzorg ging echt steriel. Zo steriel had ik niet verwacht. Wel merk ik dat ze hier erg fan zijn van alcohol. Want ze maken alles schoon met alcohol. Zelfs de wond maakten ze schoon met alcohol. Vandaag zag ik ook de eerste man op de kinderafdeling. Er waren verder alleen maar vrouwen met kinderen. Maar vandaag kwam er een man en vrouw met een ziek kindje binnen. Het kindje heeft malaria en daarbij heeft hij 40 graden koorts.
Ik verveelde me een beetje en ging naar de kinderafdeling om daar met de kinderen te spelen. Maar toen ze 2 keer aan mij hadden gevraagd of ik hun kind wel adopteren ben ik er maar snel mee opgehouden.
Verder was het een rustig dagje

04-03-2014 dag 24 dinsdag
Stage
Vandaag een leuke stage dag.
De dag begon zoals altijd, oftewel zitten op een stoel en wachten of er iets gebeurd.
Toen ik me verveelde heb ik overal foto’s van gemaakt. Maar het lukt nog niet om die op internet te zetten.
Daarna kwam de hoofdzuster en vroeg of ik mee wilde helpen met wondzorg.
Ik dacht eerst dat het de zelfde wond was als gisteren maar dat was niet zo.
We gingen een keizersnee wond schoonmaken. Ook deze wond werd schoongemaakt met alcohol. Maar het gebeurde steriel en dat is het belangrijkste.
Later op de middag kreeg een meneer hechtingen omdat hij had een bamboe stok tegen zijn hoofd aan had gekregen.
De wond was ongeveer 1cm lang en 0,5 cm diep. De hechtingen kreeg hij in de operatie kamer, omdat dat de schoonste ruimte is van het ziekenhuis. Zo niet de enige. Eerst kreeg hij een spuit rondom de wond, voor verdoving. Die zag er erg pijnlijk uit.
Daarna kreeg hij oplosbaren hechtingen. Hoewel hij verdoofd was deed het toch erg veel pijn Je merkte dat meneer wel pijn had tijdens de hechtingen zetten. Na mijn idee was de verdoving niet genoeg. Ook ging het best wel moeilijk. Toch lijkt het hier niet gebruikelijk om pijn te laten zien, zoals door te huilen. Vanaf kleins af aan word huilen eruit geslagen.
Daarna wilde een paar zusters mij ewe ( de Ghanese taal) leren.
Maar dit is beste moeilijke taal.

05-03-2014 dag 25 woensdag
De laatste stagedag voor deze week. Toen we klaar waren met de artsenvisite, kwam er een gevangene binnen met erg veel buikpijn. Je kon zien dat het een gevangene was want hij had een blauw pak aan en er liepen 2 bewakers mee. Maar de gevangen was niet zo gevaarlijk. Want hij liep rond zonder boeien. Er kwam meteen een arts bij hem en pakte een infuusnaald en prikte daarmee in de onderbuik. De dokter deed aan de infuusnaald een infuuslijn en die eindigde in een emmer. Er kwam echt veel urine uit. Toen ik vroeg waarom hij geen katheter plaatse. Zei de dokter dat hij dat niet durfde omdat hij bang was dat de prostaat vergroot was.
Veder was het een rustige stage dag.
In de avond kwamen een paar mensen van de organisatie langs. Die gaan bij iedereen langs zowel op stage als in het huisje.

06-03-2014 dag 26 donderdag
Onafhankelijkheidsdag
Vandaag is het 57 jaar geleden dat Ghana onafhankelijk is geworden. En dit werd gevierd. We gingen naar een grasveld vlak bij een school. Er kwamen allerlei scholen uit de omgeving en er werd gemarcheerd. Ook het leger deed mee. Echt super mooi om te zien. Ze hadden allemaal hun school uniform aan en liepen allemaal mooi tegelijk. Er hing een gezellige sfeer. Dit was echt het mooiste wat ik tot nu toe heb gezien hier in Ghana.
Daarna ging ik me kleren was en er kwam een meisje van 6 mij mee helpen en vertellen hoe ik het beter moest doen .

groetjes allemaal vanuit ghana

  • 06 Maart 2014 - 20:21

    Brigitte Snoek:

    Hoi Susanne,
    Hoop dat je stage wat meer in gaat houden en dat je ook eens een infuus kunt prikken, denk je dat er nog verandering in gaat komen?
    wat zijn de afspraken hierover?
    Leuk dat je onafhankelijkheidsdag mee hebt gemaakt.

    Hebben jullie nog een tripje op het programma staan.
    Enjoyyy en pas goed op elkaar.
    Groetjes Brigitte

  • 08 Maart 2014 - 07:44

    Saskia:

    Hoi Susan

    Super allemaal! Zo leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Wat een andere wereld! Veel plezier en succes nog.
    Groetjes Saskia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Hallo, 9 februari vertrek ik voor 4 maanden naar Ghana om daar stage te gaan lopen in het ziekenhuis.

Actief sinds 20 Jan. 2014
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 9870

Voorgaande reizen:

09 Februari 2014 - 07 Juni 2014

stage ghana

Landen bezocht: